“We krijgen de mensen niet mee in het verhaal”. Wie heeft dit zinnetje nog nooit gehoord? Alle grondig uitgewerkte plannen en zorgvuldig nagerekende business cases ten spijt raken de projecten maar heel moeilijk van de grond, omdat er weerstand en/of onduidelijkheid blijft bestaan onder het personeel.
We moeten er niet flauw over doen. Dit blijft het minst voorspelbare en vaak meest tijdrovende gedeelte van je project: alle neuzen in de juiste richting krijgen. Er is geen toverspreuk die alles oplost. Maar gelukkig is er wél zeer uitgebreid onderzoek naar gedaan welke houvast biedt doorheen je traject:
1. Effectieve communicatie
De eeuwige dooddoener… want we communiceren toch al zo veel? Regelmatig en interactief communiceren is inderdaad vaak niet het probleem. De vraag is hóe je communiceert. Hou je bijvoorbeeld rekening met taalniveaus? Kijk maar eens naar de website van de taalbrigade. En je realiseert je direct dat je waarschijnlijk een deel van je boodschap verliest in je taalgebruik. Juist daarom hebben we een communicatie experte in-house bij Correct Solutions. Zo is iedereen mee.
2. Betrokkenheid en participatie
Hier wordt vaak de vraag gesteld: hoe dan? Los van regelmatig en gevarieerd communiceren. Maar ook mensen betrekken in kleine werkgroepen waar ze zich veilig voelen om hun mening te geven. Kan je ook je dagelijkse contactmomenten inzetten om mensen te betrekken – denk aan je dagelijkse Asaichi. Neem daar consequent de veranderingsactiviteiten in mee.
3. Training en ontwikkeling
Het bieden van training en ontwikkelingsmogelijkheden verhoogt het vertrouwen en bereidheid om zich aan te passen aan verandering. Onderzoek wijst uit dat investeren in de ontwikkeling van werknemers niet alleen hun prestaties verbetert, maar ook angst en weerstand tegen verandering vermindert.
4. Ondersteunend leiderschap
Ondersteunende leiders zijn empathisch (maar niet besluiteloos), zichtbaar en toegankelijk. Neem de tijd om regelmatig langs te gaan bij werknemers en 1 op 1 hun mening te vragen. Dat is vaak makkelijker om in grote groepen. En als je als leider een mening krijgt, doe er dan wat mee. Dat sterkt het vertrouwen van de werknemer.
6. Vier successen en misluk briljant
Het erkennen en vieren van kleine successen vergroot het moraal en het vertrouwen, dat weet iedereen. Maar moffel je mislukkingen zeker niet weg: het zijn momenten om veiligheid en vertrouwen te kweken bij je werknemers. Communiceer er open over en leer ervan! Weet je niet hoe je met mislukkingen om moet gaan? Kijk dan eens voor inspiratie naar het Instituut voor Briljante Mislukkingen.
Ondersteuning nodig bij je project? Reken op Correct Solutions – niet enkel voor de “technische” kennis, maar ook voor het begeleiden van je personeel.